(Capitolul 5, Intrebari fundamentale)
Material de Cezar Culda
Orice fenomen sau lucru din Univers are doua aspecte, unul Yin si unul Yang, care sint opuse, dar in acelasi timp, sint interdependente si se pot transforma unul in celalalt. Aceasta este legea generala a modului in care este alcatuita lumea.
Teoria Yin-Yang este o structura conceptuala, utilizata in China inca din antichitate, pentru a analiza lumea naturala, omul si Cerul. Cu alte cuvinte, ea a stat la baza intelegerii legilor Universului. Constiinta chinezului nu poate cunoaste lumea in afara celor doua aspecte ale sale: Yin si Yang.
Yin - Yang reflecta toate formele si caracteristicile existente in Univers
Lucrarea respectiva a fost denumita Zhou Yi (Transformarea din dinastia Zhou), pentru ca in acea perioada cartile purtau numele dinastiilor in care erau concepute. Ulterior, cele mai importante lucrari au devenit tratate (Jing). Astfel, Zhou Yi s-a preschimbat in Yi Jing (Tratatul transformarilor).
In perioadele Primaverii si a Toamnei (770 - 476 i.e.n.) si a Statelor Combatante (475 - 221 i.e.n.) teoria Yin -Yang a fost profund implicata in toate sistemele de gindire. Yin -Yang a ajuns sa reprezinte un mijloc de a generaliza cele doua principii opuse care se regasesc in toate fenomenele lumii naturale.
Dar, inainte de toate, ce este Yin-ul si ce este Yang-ul?
Yin-ul si Yang-ul au fost privite ca niste simboluri, avind capacitatea de a cuprinde foarte multe aspecte ale lucrurilor, fara a le descrie in mod explicit.
Astfel, in cursul vietii de zi cu zi, vechii chinezi, au ajuns sa inteleaga ca tot ceea ce exista poate fi privit prin cele doua aspecte ale sale: ziua si noaptea, miscarea si repaosul, caldura si frigul, barbatul si femeia, exterior si interior, s.a.m.d. si au descris aceasta invatatura prin termenii Yin - Yang.
Yin-ul si Yang-ul reprezinta o modalitate de a intelege, de a cunoaste existenta. Teoria despre Yin - Yang ne descrie lumea in dinamica sa. Ea pune accent pe continua transformare si pe necesitatea de a intelege modul in care sint guvernate transformarile. Starile sint percepute numai ca situatii particulare, ele neavind un caracter permanent.
Acest mod de raportare la existenta nu cauta intelegerea mecanismelor ce pot prelungi mentinerea unei stari. Existenta este perceputa ca o continua transformare iar intelepciunea consta in sesizarea modului in care se succed diferitele stari si nu in mentinerea lor.
Teoria Yin - Yang defineste Yin-ul si Yang-ul prin caracteristicile lor:
Natura de baza a Yin-ului este asemenea apei, iar cea a Yang-ului este asemuita focului.
YIN - ceea ce tine de interior, ceea ce este nemiscat, ascuns vederii, aflat in stare latenta, ceea ce coboara;
YANG - ceea ce tine de exterior, ceea ce este in miscare, ceea ce se manifesta, ceea ce ascensioneaza.
In trecut Luna simboliza Yin-ul, iar Soarele Yang-ul.
Femeia este Yin, barbatul este Yang, pamintul este Yin, cerul este Yang.
Tot ceea ce este intunecat, ascuns vederii, ceea ce coboara, ceea ce contine, ceea ce se afla in stare latenta, receptivitatea, toate acestea au caracter Yin.
In schimb, ceea ce este luminos, aflat in exterior, ceea ce urca, ceea ce este continut, ceea ce se manifesta, agresivitatea, ei bine, tot ce corespunde lucrurilor cu aceste trasaturi are caracter Yang.
Natura Yin sau Yang a unui fenomen nu este absoluta, ci relativa. Aceasta relativitate se reflecta prin principiile de baza ale teoriei Yin - Yang:
In mijlocul Yin-ului apare Yang-ul, Yang-ul activeaza Yin-ula.
· Opozitia Yin -Yang
· Interdependenta Yin - Yang
· Raportul de consum-alimentare si intertransformare dintre Yin si Yang
· Divizibilitatea infinita a Yin-ului si Yang-ului
Teoria Yin - Yang ne ajuta sa intelegem relativitatea existentei: catre orice ne indreptam atentia vom putea constata modul in care el se transforma. Nimic nu ramine in starea in care exista la un moment dat. Dupa zi vine noaptea, dupa un anotimp un altul ii va urma, saminta rodeste si se transforma in planta, din oua ies pui, omul traieste si moare, cine sta in virful picioarelor va trebui sa coboare, s.a.m.d.
Un comentariu:
Cele 7 teoreme ale Ordinii universale
1. Toate cate exista nu sunt decat Forme ale aceluiasi Unic infinit si vesnic: Taiji.
2. Toate Formele se schimba; toate lucrurile si evenimentele se transforma permanent fiind relative. Ele au o existenta temporara, pana cand Yin si Yang se reunesc din nou in Taiji. Yin produce Yang; Yang produce Yin.
3. Toate Formele contrarii se completeaza. Cu trecerea Timpului contrariile devin complementare. Dusmanii devin prieteni.
4. Nu exista doua Forme la fel: chiar si doi electroni nu sunt identici. Pe lume nu exista ceva care sa fie numai Yin sau ceva numai Yang.
5. Ceea ce are o Fata are si un Dos sau: pe langa fata vizibila, obligatoriu mai este si una imprevizibila). Dar mai intai apare Yang (care este mai frumos) si apoi vine Yin (mai urat).
6. Cu cat este mai mare Fata, cu atat este mai mare si Dosul.
7. Tot ce are un inceput are si un sfarsit. Doar Taiji- infinitul vesnic, absolut si imobil - a fost si va fi totdeauna motorul transformarii neintrerupte a Formelor de la Yin la Yang si de la Yang la Yin.
Trimiteți un comentariu