You've gotta.....

You've gotta dance like there's nobody watching/ Love like you'll never be hurt/ Sing like there's nobody listening/ And live like it's heaven on earth.
William W. Purkey

duminică, ianuarie 4

Teoria Yin-Yang/3

Divizibilitatea infinita a Yin-ului si Yang-ului
In orice aspect Yin sau Yang vom regasi aspecte Yin si Yang.
De exemplu, ziua este Yang. Dimineata este partea Yang a zilei in timp ce dupa amiaza reprezinta partea Yin.
Un alt exemplu, organele detinatoare de energie (rinichii, ficatul, inima, splina si plaminii) au caracter Yin. Dar, dintre aceste organe Yin, cele care se afla in partea superioara a corpului (inima si plaminii) au un caracter mai Yang - reprezinta Yang-ul Yin-ului -, in timp ce celelalte organe Yin, fiind situate in partea inferioara a trunchiului au un caracter mai Yin - reprezinta Yin-ul Yin-ului -.
In capitolul sase al Intrebarilor fundamentale se spune:
Yin-ul si Yang-ul pot ajunge la zece, se pot extinde la o suta, la o mie, la zece mii, la infinit;
Dar desi sint infinit divizibile, ele se bazeaza pe un singur principiu important.
Omul si cunoasterea sa prin Yin - Yang
Omul face si el parte din Univers si nu se poate sustrage legilor acestuia. Intelegerea omului prin intermediul Yin-ului si al Yang-ului este mult mai cuprinzatoare decit cea ce rezulta prin studiul separat al diferitelor mecanismelor ce tin de fiziologia sau psihologia umana.
Omul, asemenea a tot ceea ce exista are un aspect Yin si unul Yang.

Aceste aspecte Yin si Yang pot fi studiate la mai multe niveluri ale sale. Primul nivel al Yin-ului si Yang-ului omului este urmatorul:
Yin - Constiinta
Yang - Forma exterioara, corporala

Observatie: Atunci cind studiem omul trebuie sa intelegem ca numai studiul complet al acestuia ne va da o intelegere satisfacatoare. Unul dintre neajunsurile medicinei clasice consta in studiul separat al corpului omenesc si al constiintei sale. Problema principala o constituie insa incapacitatea de a surprinde si de a studia altceva decit aspectele Yang.
Vom continua studiul omului prin aprofundarea aspectelor sale Yin si Yang la diferitele niveluri.
YANG-UL OMULUI
Yang-ul omului, forma corporala, are la rindul ei un aspect Yin si unul Yang. Aspectul Yin este descris de cimpul omului (este vorba de cimpul structurii sale materiale si nu de cimpul constiintei), in timp ce aspectul Yang descrie corpul propiu-zis.
Aspectul Yang al cimpului (Yin) il constituie partea exterioara a cimpului: cea care poate fi masurata prin componentele sale, componenta luminoasa, electrica, magnetica, s.a.m.d., in timp ce componenta Yin este cea care duce la existenta cimpului.
Aspectul Yin al corpului propriu-zis (Yang) este alcatuit din fluidele corpului, din celulele acestuia, in timp ce componenta Yang a corpului propriu-zis o constituie energia (este produsa de celule si intretine functionarea acestora). Energia este descrisa de medicina traditionala chineza ca fiind unitatea de baza a existentei materiei.
Celulele corpului sint cele care produc energie (In mijlocul Yin-ului apare Yang-ul), iar energia sustine functionarea celulelor (Yang-ul activeaza Yin-ul).
Un aspect important ce tine de structura Yin - Yang la nivelul corpului il reprezinta si detalierea aspectelor Yin - Yang pentru diferitele parti ale sale.
In termenii localizarii anatomice, partea superioara a corpului este Yang iar cea inferioara este Yin, exteriorul corpului este Yang, iar interiorul Yin, partea din spate este Yang iar cea din fata este Yin.

Din punct de vedere al activitatii fiziologice, organele interne detinatoare de energie (rinichii, ficatul, inima, splina, plaminii) au caracter Yin, in timp ce organele ce transporta energia (vezica urinara, vezica biliara, stomacul, intestinul subtire, intestinul gros) au caracter Yang.
Mergind mai departe, in fiecare din organele interne exista aspecte Yin si aspecte Yang, de exemplu Yin-ul rinichilor (esenta rinichilor) si Yang-ul rinichilor (energia acestora).
Sistemul meridianelor cuprinde doua categorii: meridiane Yin si meridiane Yang.

YIN-UL OMULUI
Cele doua aspecte ale constiintei omului sint inconstientul si constientul.
Aici terminologia din practicile energetice traditionale chinezesti (Qigong) vine sa consacre termenul de spirit constient pentru constient si termenul de spirit originar pentru inconstient. In loc de spirit originar se mai foloseste si termenul de suflet.
Inconstientul - spiritul originar - sufletul reprezinta aspectul Yin al constiintei omului.
Constientul - spiritul constient - mintea reprezinta aspectul Yang al constiintei omului.
Principiul de baza al existentei descris de teoria Yin - Yang este:
In mijlocul Yin-ului apare Yang-ul, Yang-ul activeaza Yin-ul.
Intelegerea acestui principiu la diferitele niveluri ale Yin-ului si Yang-ului este foarte importanta.
De exemplu, in tratamentul din Qigong se foloseste modificarea cimpului corpului (ce are caracter Yin), pentru ca in timp sa apara modificari la nivelul corpului propiu-zis (Yang).
Energia corpului (Yang) este folosita pentru intretinerea functionarii celulelor (Yin).
Mecanismul terapeutic al practicilor energetice presupune faptul ca de undeva din inconstient (Yin) va apare un gind ce va deveni constient (Yang) pentru noi. Acest gind va permite actiunea (intr-o anumita stare caracteristica Qigong-ului - de stabilitate) asupra cimpului omului (Yin), pentru ca in timp sa modificam functionarea corpului (Yang). Prin gindurile folosite se va suprapune un cimp, cu anumiti parametrii, peste cimpul pacientului, astfel incit sa obtinem cimpul unei persoane sanatoase. Modificarea cimpului va duce in timp la reglarea disfunctionalitatilor corpului.
Dar cum totul pleaca de la Yin catre Yang, de la interior catre exterior, pentru a trata cauza unei afectiuni (ce se afla la nivel Yin) si nu a manifestarii (care este in exterior, la nivel Yang) este necesara modificarea starii de constiinta a celui bolnav. Undeva in constiinta sa exista blocaje care afecteaza in timp cimpul si corpul sau. De aceea, metoda cea mai buna de tratament pleaca de la transformarea interioara a celui bolnav, modificindu-i starea constiintei. In acest fel, in timp el va intra in rezonanta cu alte cimpuri decit cele cu care rezona pina acum. Acest lucru va genera reglarea cimpului sau si, in timp, chiar si a corpului.

Medicina traditionala chineza si Quigong-ul terapeutic
Cezar Culda

Niciun comentariu: