Inaugurez o noua categorie. Romania mea stringe frumusetea tarii intr-un manunchi de scrieri sau fotografii.
Este argumentarea sacralizarii acestui spatiu pe care il purtam cu noi, pe masura gindurilor si faptelor noastre.
Asa sa fie!
Se coboara noaptea peste dealurile astea ale Moldovei romanesti. Nopti de toamna timpurie, cind miroase a fum fara sa fie foc, a jilav, fara sa fie umed. Iubesc starile naturii inafara anotimpurilor. Taranii de prin partile astea traiesc pentru anotimpuri, incercind sa faca din traiul lor zilnic ofranda zilnica adusa soarelui calin de primavara, arsitei de iulie, brumei de octombrie si gerului de ianuarie.
Nu ai sa vezi nicaieri tribut mai mare si invocatie mai puternica adusa naturii ca la tara, in mediul rural. Esti parca rupt de lume, de civilizatie. Aici cresti odata cu natura si mori atunci cind si lemnul copacilor putrezeste.
Nu ai nici o sansa sa stai mai mult decit casa sau tarcul ridicate de mina ta la vremea tineretii, cind tuleiele abia au iesit din barba, dar nevasta te astepta deja acasa si burta ei urma sa iti aduca in curind cel putin primul copil.
You've gotta.....
You've gotta dance like there's nobody watching/ Love like you'll never be hurt/ Sing like there's nobody listening/ And live like it's heaven on earth.
William W. Purkey
duminică, ianuarie 4
Tablou rusesc
Portativ de pian in surdina;
trandafir intepat si uscat, de gradina;
lumina, apusa, galbuie, de toamna.
Si aspirina.
Discretie acida de-nvechit;
mileu crosetat,
trecut brodit.
Dulceata de nuci,
borcan transparent, prafuit.
Strabunic austriac
in portret inramat,
printre goblenuri roase
pe zid colorat
sta obosit, suspendat.
Vitrina lucida si cam silfida,
Bavaria in portelan ciobit,
Un nuc in piciorul de masa, si-o omida;
carafa de vin Burgund acrit.
Molii albastre,-mpuiate la timp,
paienjeni in plase dormind,
gindacul, babanul, alene,
festinul de seara al domnului Vierme.
…Glas de bunica adusa de vreme,
Tipete apretate
prin colturi umbrite uitate…
sertare cu levantica…
lacrima, gindul, amintirea – adica…
trandafir intepat si uscat, de gradina;
lumina, apusa, galbuie, de toamna.
Si aspirina.
Discretie acida de-nvechit;
mileu crosetat,
trecut brodit.
Dulceata de nuci,
borcan transparent, prafuit.
Strabunic austriac
in portret inramat,
printre goblenuri roase
pe zid colorat
sta obosit, suspendat.
Vitrina lucida si cam silfida,
Bavaria in portelan ciobit,
Un nuc in piciorul de masa, si-o omida;
carafa de vin Burgund acrit.
Molii albastre,-mpuiate la timp,
paienjeni in plase dormind,
gindacul, babanul, alene,
festinul de seara al domnului Vierme.
…Glas de bunica adusa de vreme,
Tipete apretate
prin colturi umbrite uitate…
sertare cu levantica…
lacrima, gindul, amintirea – adica…
Teoria Yin-Yang/3
Divizibilitatea infinita a Yin-ului si Yang-ului
In orice aspect Yin sau Yang vom regasi aspecte Yin si Yang.
De exemplu, ziua este Yang. Dimineata este partea Yang a zilei in timp ce dupa amiaza reprezinta partea Yin.
Un alt exemplu, organele detinatoare de energie (rinichii, ficatul, inima, splina si plaminii) au caracter Yin. Dar, dintre aceste organe Yin, cele care se afla in partea superioara a corpului (inima si plaminii) au un caracter mai Yang - reprezinta Yang-ul Yin-ului -, in timp ce celelalte organe Yin, fiind situate in partea inferioara a trunchiului au un caracter mai Yin - reprezinta Yin-ul Yin-ului -.
In orice aspect Yin sau Yang vom regasi aspecte Yin si Yang.
De exemplu, ziua este Yang. Dimineata este partea Yang a zilei in timp ce dupa amiaza reprezinta partea Yin.
Un alt exemplu, organele detinatoare de energie (rinichii, ficatul, inima, splina si plaminii) au caracter Yin. Dar, dintre aceste organe Yin, cele care se afla in partea superioara a corpului (inima si plaminii) au un caracter mai Yang - reprezinta Yang-ul Yin-ului -, in timp ce celelalte organe Yin, fiind situate in partea inferioara a trunchiului au un caracter mai Yin - reprezinta Yin-ul Yin-ului -.
In capitolul sase al Intrebarilor fundamentale se spune:
Yin-ul si Yang-ul pot ajunge la zece, se pot extinde la o suta, la o mie, la zece mii, la infinit;
Dar desi sint infinit divizibile, ele se bazeaza pe un singur principiu important.
Omul si cunoasterea sa prin Yin - Yang
Omul face si el parte din Univers si nu se poate sustrage legilor acestuia. Intelegerea omului prin intermediul Yin-ului si al Yang-ului este mult mai cuprinzatoare decit cea ce rezulta prin studiul separat al diferitelor mecanismelor ce tin de fiziologia sau psihologia umana.
Omul, asemenea a tot ceea ce exista are un aspect Yin si unul Yang.
Aceste aspecte Yin si Yang pot fi studiate la mai multe niveluri ale sale. Primul nivel al Yin-ului si Yang-ului omului este urmatorul:
Yin - Constiinta
Yang - Forma exterioara, corporala
Yin-ul si Yang-ul pot ajunge la zece, se pot extinde la o suta, la o mie, la zece mii, la infinit;
Dar desi sint infinit divizibile, ele se bazeaza pe un singur principiu important.
Omul si cunoasterea sa prin Yin - Yang
Omul face si el parte din Univers si nu se poate sustrage legilor acestuia. Intelegerea omului prin intermediul Yin-ului si al Yang-ului este mult mai cuprinzatoare decit cea ce rezulta prin studiul separat al diferitelor mecanismelor ce tin de fiziologia sau psihologia umana.
Omul, asemenea a tot ceea ce exista are un aspect Yin si unul Yang.
Aceste aspecte Yin si Yang pot fi studiate la mai multe niveluri ale sale. Primul nivel al Yin-ului si Yang-ului omului este urmatorul:
Yin - Constiinta
Yang - Forma exterioara, corporala
Observatie: Atunci cind studiem omul trebuie sa intelegem ca numai studiul complet al acestuia ne va da o intelegere satisfacatoare. Unul dintre neajunsurile medicinei clasice consta in studiul separat al corpului omenesc si al constiintei sale. Problema principala o constituie insa incapacitatea de a surprinde si de a studia altceva decit aspectele Yang.
Vom continua studiul omului prin aprofundarea aspectelor sale Yin si Yang la diferitele niveluri.
YANG-UL OMULUI
Yang-ul omului, forma corporala, are la rindul ei un aspect Yin si unul Yang. Aspectul Yin este descris de cimpul omului (este vorba de cimpul structurii sale materiale si nu de cimpul constiintei), in timp ce aspectul Yang descrie corpul propiu-zis.
Aspectul Yang al cimpului (Yin) il constituie partea exterioara a cimpului: cea care poate fi masurata prin componentele sale, componenta luminoasa, electrica, magnetica, s.a.m.d., in timp ce componenta Yin este cea care duce la existenta cimpului.
Aspectul Yin al corpului propriu-zis (Yang) este alcatuit din fluidele corpului, din celulele acestuia, in timp ce componenta Yang a corpului propriu-zis o constituie energia (este produsa de celule si intretine functionarea acestora). Energia este descrisa de medicina traditionala chineza ca fiind unitatea de baza a existentei materiei.
Celulele corpului sint cele care produc energie (In mijlocul Yin-ului apare Yang-ul), iar energia sustine functionarea celulelor (Yang-ul activeaza Yin-ul).
Un aspect important ce tine de structura Yin - Yang la nivelul corpului il reprezinta si detalierea aspectelor Yin - Yang pentru diferitele parti ale sale.
In termenii localizarii anatomice, partea superioara a corpului este Yang iar cea inferioara este Yin, exteriorul corpului este Yang, iar interiorul Yin, partea din spate este Yang iar cea din fata este Yin.
Din punct de vedere al activitatii fiziologice, organele interne detinatoare de energie (rinichii, ficatul, inima, splina, plaminii) au caracter Yin, in timp ce organele ce transporta energia (vezica urinara, vezica biliara, stomacul, intestinul subtire, intestinul gros) au caracter Yang.
Mergind mai departe, in fiecare din organele interne exista aspecte Yin si aspecte Yang, de exemplu Yin-ul rinichilor (esenta rinichilor) si Yang-ul rinichilor (energia acestora).
Sistemul meridianelor cuprinde doua categorii: meridiane Yin si meridiane Yang.
YIN-UL OMULUI
Cele doua aspecte ale constiintei omului sint inconstientul si constientul.
Aici terminologia din practicile energetice traditionale chinezesti (Qigong) vine sa consacre termenul de spirit constient pentru constient si termenul de spirit originar pentru inconstient. In loc de spirit originar se mai foloseste si termenul de suflet.
Inconstientul - spiritul originar - sufletul reprezinta aspectul Yin al constiintei omului.
Constientul - spiritul constient - mintea reprezinta aspectul Yang al constiintei omului.
Principiul de baza al existentei descris de teoria Yin - Yang este:
In mijlocul Yin-ului apare Yang-ul, Yang-ul activeaza Yin-ul.
Intelegerea acestui principiu la diferitele niveluri ale Yin-ului si Yang-ului este foarte importanta.
De exemplu, in tratamentul din Qigong se foloseste modificarea cimpului corpului (ce are caracter Yin), pentru ca in timp sa apara modificari la nivelul corpului propiu-zis (Yang).
Energia corpului (Yang) este folosita pentru intretinerea functionarii celulelor (Yin).
Mecanismul terapeutic al practicilor energetice presupune faptul ca de undeva din inconstient (Yin) va apare un gind ce va deveni constient (Yang) pentru noi. Acest gind va permite actiunea (intr-o anumita stare caracteristica Qigong-ului - de stabilitate) asupra cimpului omului (Yin), pentru ca in timp sa modificam functionarea corpului (Yang). Prin gindurile folosite se va suprapune un cimp, cu anumiti parametrii, peste cimpul pacientului, astfel incit sa obtinem cimpul unei persoane sanatoase. Modificarea cimpului va duce in timp la reglarea disfunctionalitatilor corpului.
Dar cum totul pleaca de la Yin catre Yang, de la interior catre exterior, pentru a trata cauza unei afectiuni (ce se afla la nivel Yin) si nu a manifestarii (care este in exterior, la nivel Yang) este necesara modificarea starii de constiinta a celui bolnav. Undeva in constiinta sa exista blocaje care afecteaza in timp cimpul si corpul sau. De aceea, metoda cea mai buna de tratament pleaca de la transformarea interioara a celui bolnav, modificindu-i starea constiintei. In acest fel, in timp el va intra in rezonanta cu alte cimpuri decit cele cu care rezona pina acum. Acest lucru va genera reglarea cimpului sau si, in timp, chiar si a corpului.
Medicina traditionala chineza si Quigong-ul terapeutic
Cezar Culda
Vom continua studiul omului prin aprofundarea aspectelor sale Yin si Yang la diferitele niveluri.
YANG-UL OMULUI
Yang-ul omului, forma corporala, are la rindul ei un aspect Yin si unul Yang. Aspectul Yin este descris de cimpul omului (este vorba de cimpul structurii sale materiale si nu de cimpul constiintei), in timp ce aspectul Yang descrie corpul propiu-zis.
Aspectul Yang al cimpului (Yin) il constituie partea exterioara a cimpului: cea care poate fi masurata prin componentele sale, componenta luminoasa, electrica, magnetica, s.a.m.d., in timp ce componenta Yin este cea care duce la existenta cimpului.
Aspectul Yin al corpului propriu-zis (Yang) este alcatuit din fluidele corpului, din celulele acestuia, in timp ce componenta Yang a corpului propriu-zis o constituie energia (este produsa de celule si intretine functionarea acestora). Energia este descrisa de medicina traditionala chineza ca fiind unitatea de baza a existentei materiei.
Celulele corpului sint cele care produc energie (In mijlocul Yin-ului apare Yang-ul), iar energia sustine functionarea celulelor (Yang-ul activeaza Yin-ul).
Un aspect important ce tine de structura Yin - Yang la nivelul corpului il reprezinta si detalierea aspectelor Yin - Yang pentru diferitele parti ale sale.
In termenii localizarii anatomice, partea superioara a corpului este Yang iar cea inferioara este Yin, exteriorul corpului este Yang, iar interiorul Yin, partea din spate este Yang iar cea din fata este Yin.
Din punct de vedere al activitatii fiziologice, organele interne detinatoare de energie (rinichii, ficatul, inima, splina, plaminii) au caracter Yin, in timp ce organele ce transporta energia (vezica urinara, vezica biliara, stomacul, intestinul subtire, intestinul gros) au caracter Yang.
Mergind mai departe, in fiecare din organele interne exista aspecte Yin si aspecte Yang, de exemplu Yin-ul rinichilor (esenta rinichilor) si Yang-ul rinichilor (energia acestora).
Sistemul meridianelor cuprinde doua categorii: meridiane Yin si meridiane Yang.
YIN-UL OMULUI
Cele doua aspecte ale constiintei omului sint inconstientul si constientul.
Aici terminologia din practicile energetice traditionale chinezesti (Qigong) vine sa consacre termenul de spirit constient pentru constient si termenul de spirit originar pentru inconstient. In loc de spirit originar se mai foloseste si termenul de suflet.
Inconstientul - spiritul originar - sufletul reprezinta aspectul Yin al constiintei omului.
Constientul - spiritul constient - mintea reprezinta aspectul Yang al constiintei omului.
Principiul de baza al existentei descris de teoria Yin - Yang este:
In mijlocul Yin-ului apare Yang-ul, Yang-ul activeaza Yin-ul.
Intelegerea acestui principiu la diferitele niveluri ale Yin-ului si Yang-ului este foarte importanta.
De exemplu, in tratamentul din Qigong se foloseste modificarea cimpului corpului (ce are caracter Yin), pentru ca in timp sa apara modificari la nivelul corpului propiu-zis (Yang).
Energia corpului (Yang) este folosita pentru intretinerea functionarii celulelor (Yin).
Mecanismul terapeutic al practicilor energetice presupune faptul ca de undeva din inconstient (Yin) va apare un gind ce va deveni constient (Yang) pentru noi. Acest gind va permite actiunea (intr-o anumita stare caracteristica Qigong-ului - de stabilitate) asupra cimpului omului (Yin), pentru ca in timp sa modificam functionarea corpului (Yang). Prin gindurile folosite se va suprapune un cimp, cu anumiti parametrii, peste cimpul pacientului, astfel incit sa obtinem cimpul unei persoane sanatoase. Modificarea cimpului va duce in timp la reglarea disfunctionalitatilor corpului.
Dar cum totul pleaca de la Yin catre Yang, de la interior catre exterior, pentru a trata cauza unei afectiuni (ce se afla la nivel Yin) si nu a manifestarii (care este in exterior, la nivel Yang) este necesara modificarea starii de constiinta a celui bolnav. Undeva in constiinta sa exista blocaje care afecteaza in timp cimpul si corpul sau. De aceea, metoda cea mai buna de tratament pleaca de la transformarea interioara a celui bolnav, modificindu-i starea constiintei. In acest fel, in timp el va intra in rezonanta cu alte cimpuri decit cele cu care rezona pina acum. Acest lucru va genera reglarea cimpului sau si, in timp, chiar si a corpului.
Medicina traditionala chineza si Quigong-ul terapeutic
Cezar Culda
Teoria Yin - Yang/2
Opozitia Yin - Yang
Teoria Yin - Yang sustine faptul ca orice fenomen natural, oricare dintre cele zece mii de fiinte (toate partile Universului) poseda doua aspecte opuse: unul Yin si celalalt Yang.
Opozitia celor doua aspecte consta in capacitatea lor de a se lupta unul cu cealalalt, controlindu-se astfel reciproc.
De exemplu, caldura (Yang) poate inlatura frigul (Yin), in timp ce frigul (Yin) face arsita (Yang) sa scada.
Acest lucru se petrece si in organismul uman, unde opozitia Yin - Yang mentine echilibrul fiziologic. Daca dintr-o cauza oarecare, raportul normal Yin- Yang se modifica, aparind un exces de Yin sau de Yang, se instaleaza starea de boala, ca urmare a distrugerii balantei fiziologice. In acest sens, capitolul cinci al cartii Intrebari fundamentale mentioneaza:
Atunci cind Yin-ul predomina, Yang-ul se va imbolnavi,
Atunci cind Yang-ul predomina, Yin-ul se va imbolnavi.
Interdependenta Yin - Yang
Desi Yin-ul si Yang-ul sint opuse, intre ele exista in acelasi timp si o relatie de interdependenta. Yang-ul nu poate exista fara Yin, Yin-ul nu poate exista fara Yang. Yang-ul este conditionat de existenta Yin-ului si invers. In capitolul cinci al Intrebarilor fundamentale se spune:
Yin-ul ramine ascuns in interior, pentru a actiona ca un aparator al Yang-ului,
Yang-ul sta in afara, actionind ca un servitor al Yin-ului.
In corpul omenesc, Yin-ul corespunde substantelor nutritive, fluidelor corpului, in timp ce Yang-ul este caracterizat de activitatile fiziologice, de energie. Conform principiului tocmai enuntat, fluidele corpului sint cele care ramin in interior, in timp ce activitatile fiziologice se manifesta in exterior, mediind relatia cu acesta.
Raportul de consum-alimentare si intertransformare dintre Yin si Yang
Cele doua aspecte Yin - Yang cuprinse intr-un fenomen nu sint fixe, ci se afla intr-o permanenta relatie de consum - alimentare.
De exemplu, diverse activitati fiziologice (Yang) din organism consuma in mod necesar anumite substante nutritive (Yin). Acesta este procesul de consumare a Yin-ului pentru a genera Yang-ul si reprezinta o schimbare cantitativa. In conditii normale exista un echilibru al raportului de consum - alimentare. Dereglarea echilibrului va duce la un exces de Yin sau de Yang si la aparitia bolii.
Din punct de vedere calitativ, in anumite conditii speciale poate aparea un proces de intertransformare Yin - Yang. Astfel, in cartea Intrebari fundamentale se mentioneaza:
Yang-ul extrem produce in mod necesar Yin-ul, iar Yin-ul extrem produce in mod necesar Yang-ul, . . .
Frigul extrem va da nastere caldurii, iar caldura excesiva se va transforma in frig.
Aceste prefaceri sint posibile numai prin actiunea combinata a unor factori interni si externi. Un exemplu il constituie starea febrila. Caldura excesiva care apare afecteaza energia de aparare a corpului. Daca febra persista, la un moment dat va avea loc o scadere brusca a temperaturii, pulsul devine slab, apare paloarea si racirea membrelor. In acest caz, Yang-ul s-a transformat in Yin.
Teoria Yin - Yang sustine faptul ca orice fenomen natural, oricare dintre cele zece mii de fiinte (toate partile Universului) poseda doua aspecte opuse: unul Yin si celalalt Yang.
Opozitia celor doua aspecte consta in capacitatea lor de a se lupta unul cu cealalalt, controlindu-se astfel reciproc.
De exemplu, caldura (Yang) poate inlatura frigul (Yin), in timp ce frigul (Yin) face arsita (Yang) sa scada.
Acest lucru se petrece si in organismul uman, unde opozitia Yin - Yang mentine echilibrul fiziologic. Daca dintr-o cauza oarecare, raportul normal Yin- Yang se modifica, aparind un exces de Yin sau de Yang, se instaleaza starea de boala, ca urmare a distrugerii balantei fiziologice. In acest sens, capitolul cinci al cartii Intrebari fundamentale mentioneaza:
Atunci cind Yin-ul predomina, Yang-ul se va imbolnavi,
Atunci cind Yang-ul predomina, Yin-ul se va imbolnavi.
Interdependenta Yin - Yang
Desi Yin-ul si Yang-ul sint opuse, intre ele exista in acelasi timp si o relatie de interdependenta. Yang-ul nu poate exista fara Yin, Yin-ul nu poate exista fara Yang. Yang-ul este conditionat de existenta Yin-ului si invers. In capitolul cinci al Intrebarilor fundamentale se spune:
Yin-ul ramine ascuns in interior, pentru a actiona ca un aparator al Yang-ului,
Yang-ul sta in afara, actionind ca un servitor al Yin-ului.
In corpul omenesc, Yin-ul corespunde substantelor nutritive, fluidelor corpului, in timp ce Yang-ul este caracterizat de activitatile fiziologice, de energie. Conform principiului tocmai enuntat, fluidele corpului sint cele care ramin in interior, in timp ce activitatile fiziologice se manifesta in exterior, mediind relatia cu acesta.
Raportul de consum-alimentare si intertransformare dintre Yin si Yang
Cele doua aspecte Yin - Yang cuprinse intr-un fenomen nu sint fixe, ci se afla intr-o permanenta relatie de consum - alimentare.
De exemplu, diverse activitati fiziologice (Yang) din organism consuma in mod necesar anumite substante nutritive (Yin). Acesta este procesul de consumare a Yin-ului pentru a genera Yang-ul si reprezinta o schimbare cantitativa. In conditii normale exista un echilibru al raportului de consum - alimentare. Dereglarea echilibrului va duce la un exces de Yin sau de Yang si la aparitia bolii.
Din punct de vedere calitativ, in anumite conditii speciale poate aparea un proces de intertransformare Yin - Yang. Astfel, in cartea Intrebari fundamentale se mentioneaza:
Yang-ul extrem produce in mod necesar Yin-ul, iar Yin-ul extrem produce in mod necesar Yang-ul, . . .
Frigul extrem va da nastere caldurii, iar caldura excesiva se va transforma in frig.
Aceste prefaceri sint posibile numai prin actiunea combinata a unor factori interni si externi. Un exemplu il constituie starea febrila. Caldura excesiva care apare afecteaza energia de aparare a corpului. Daca febra persista, la un moment dat va avea loc o scadere brusca a temperaturii, pulsul devine slab, apare paloarea si racirea membrelor. In acest caz, Yang-ul s-a transformat in Yin.
Teoria Yin - Yang/1
Yin-ul si Yang-ul reprezinta principiul Cerului si al Pamintului, marea structura a orice exista, parintii schimbarii, radacina si inceputul vietii si al mortii.
Yin - Yang reflecta toate formele si caracteristicile existente in Univers
Lucrarea respectiva a fost denumita Zhou Yi (Transformarea din dinastia Zhou), pentru ca in acea perioada cartile purtau numele dinastiilor in care erau concepute. Ulterior, cele mai importante lucrari au devenit tratate (Jing). Astfel, Zhou Yi s-a preschimbat in Yi Jing (Tratatul transformarilor).
In perioadele Primaverii si a Toamnei (770 - 476 i.e.n.) si a Statelor Combatante (475 - 221 i.e.n.) teoria Yin -Yang a fost profund implicata in toate sistemele de gindire. Yin -Yang a ajuns sa reprezinte un mijloc de a generaliza cele doua principii opuse care se regasesc in toate fenomenele lumii naturale.
Dar, inainte de toate, ce este Yin-ul si ce este Yang-ul?
Yin-ul si Yang-ul au fost privite ca niste simboluri, avind capacitatea de a cuprinde foarte multe aspecte ale lucrurilor, fara a le descrie in mod explicit.
Astfel, in cursul vietii de zi cu zi, vechii chinezi, au ajuns sa inteleaga ca tot ceea ce exista poate fi privit prin cele doua aspecte ale sale: ziua si noaptea, miscarea si repaosul, caldura si frigul, barbatul si femeia, exterior si interior, s.a.m.d. si au descris aceasta invatatura prin termenii Yin - Yang.
Yin-ul si Yang-ul reprezinta o modalitate de a intelege, de a cunoaste existenta. Teoria despre Yin - Yang ne descrie lumea in dinamica sa. Ea pune accent pe continua transformare si pe necesitatea de a intelege modul in care sint guvernate transformarile. Starile sint percepute numai ca situatii particulare, ele neavind un caracter permanent.
Acest mod de raportare la existenta nu cauta intelegerea mecanismelor ce pot prelungi mentinerea unei stari. Existenta este perceputa ca o continua transformare iar intelepciunea consta in sesizarea modului in care se succed diferitele stari si nu in mentinerea lor.
Teoria Yin - Yang defineste Yin-ul si Yang-ul prin caracteristicile lor:
Natura de baza a Yin-ului este asemenea apei, iar cea a Yang-ului este asemuita focului.
YIN - ceea ce tine de interior, ceea ce este nemiscat, ascuns vederii, aflat in stare latenta, ceea ce coboara;
YANG - ceea ce tine de exterior, ceea ce este in miscare, ceea ce se manifesta, ceea ce ascensioneaza.
In trecut Luna simboliza Yin-ul, iar Soarele Yang-ul.
Femeia este Yin, barbatul este Yang, pamintul este Yin, cerul este Yang.
Tot ceea ce este intunecat, ascuns vederii, ceea ce coboara, ceea ce contine, ceea ce se afla in stare latenta, receptivitatea, toate acestea au caracter Yin.
In schimb, ceea ce este luminos, aflat in exterior, ceea ce urca, ceea ce este continut, ceea ce se manifesta, agresivitatea, ei bine, tot ce corespunde lucrurilor cu aceste trasaturi are caracter Yang.
Natura Yin sau Yang a unui fenomen nu este absoluta, ci relativa. Aceasta relativitate se reflecta prin principiile de baza ale teoriei Yin - Yang:
In mijlocul Yin-ului apare Yang-ul, Yang-ul activeaza Yin-ula.
· Opozitia Yin -Yang
· Interdependenta Yin - Yang
· Raportul de consum-alimentare si intertransformare dintre Yin si Yang
· Divizibilitatea infinita a Yin-ului si Yang-ului
Teoria Yin - Yang ne ajuta sa intelegem relativitatea existentei: catre orice ne indreptam atentia vom putea constata modul in care el se transforma. Nimic nu ramine in starea in care exista la un moment dat. Dupa zi vine noaptea, dupa un anotimp un altul ii va urma, saminta rodeste si se transforma in planta, din oua ies pui, omul traieste si moare, cine sta in virful picioarelor va trebui sa coboare, s.a.m.d.
(Capitolul 5, Intrebari fundamentale)
Material de Cezar Culda
Orice fenomen sau lucru din Univers are doua aspecte, unul Yin si unul Yang, care sint opuse, dar in acelasi timp, sint interdependente si se pot transforma unul in celalalt. Aceasta este legea generala a modului in care este alcatuita lumea.
Teoria Yin-Yang este o structura conceptuala, utilizata in China inca din antichitate, pentru a analiza lumea naturala, omul si Cerul. Cu alte cuvinte, ea a stat la baza intelegerii legilor Universului. Constiinta chinezului nu poate cunoaste lumea in afara celor doua aspecte ale sale: Yin si Yang.
Yin - Yang reflecta toate formele si caracteristicile existente in Univers
Lucrarea respectiva a fost denumita Zhou Yi (Transformarea din dinastia Zhou), pentru ca in acea perioada cartile purtau numele dinastiilor in care erau concepute. Ulterior, cele mai importante lucrari au devenit tratate (Jing). Astfel, Zhou Yi s-a preschimbat in Yi Jing (Tratatul transformarilor).
In perioadele Primaverii si a Toamnei (770 - 476 i.e.n.) si a Statelor Combatante (475 - 221 i.e.n.) teoria Yin -Yang a fost profund implicata in toate sistemele de gindire. Yin -Yang a ajuns sa reprezinte un mijloc de a generaliza cele doua principii opuse care se regasesc in toate fenomenele lumii naturale.
Dar, inainte de toate, ce este Yin-ul si ce este Yang-ul?
Yin-ul si Yang-ul au fost privite ca niste simboluri, avind capacitatea de a cuprinde foarte multe aspecte ale lucrurilor, fara a le descrie in mod explicit.
Astfel, in cursul vietii de zi cu zi, vechii chinezi, au ajuns sa inteleaga ca tot ceea ce exista poate fi privit prin cele doua aspecte ale sale: ziua si noaptea, miscarea si repaosul, caldura si frigul, barbatul si femeia, exterior si interior, s.a.m.d. si au descris aceasta invatatura prin termenii Yin - Yang.
Yin-ul si Yang-ul reprezinta o modalitate de a intelege, de a cunoaste existenta. Teoria despre Yin - Yang ne descrie lumea in dinamica sa. Ea pune accent pe continua transformare si pe necesitatea de a intelege modul in care sint guvernate transformarile. Starile sint percepute numai ca situatii particulare, ele neavind un caracter permanent.
Acest mod de raportare la existenta nu cauta intelegerea mecanismelor ce pot prelungi mentinerea unei stari. Existenta este perceputa ca o continua transformare iar intelepciunea consta in sesizarea modului in care se succed diferitele stari si nu in mentinerea lor.
Teoria Yin - Yang defineste Yin-ul si Yang-ul prin caracteristicile lor:
Natura de baza a Yin-ului este asemenea apei, iar cea a Yang-ului este asemuita focului.
YIN - ceea ce tine de interior, ceea ce este nemiscat, ascuns vederii, aflat in stare latenta, ceea ce coboara;
YANG - ceea ce tine de exterior, ceea ce este in miscare, ceea ce se manifesta, ceea ce ascensioneaza.
In trecut Luna simboliza Yin-ul, iar Soarele Yang-ul.
Femeia este Yin, barbatul este Yang, pamintul este Yin, cerul este Yang.
Tot ceea ce este intunecat, ascuns vederii, ceea ce coboara, ceea ce contine, ceea ce se afla in stare latenta, receptivitatea, toate acestea au caracter Yin.
In schimb, ceea ce este luminos, aflat in exterior, ceea ce urca, ceea ce este continut, ceea ce se manifesta, agresivitatea, ei bine, tot ce corespunde lucrurilor cu aceste trasaturi are caracter Yang.
Natura Yin sau Yang a unui fenomen nu este absoluta, ci relativa. Aceasta relativitate se reflecta prin principiile de baza ale teoriei Yin - Yang:
In mijlocul Yin-ului apare Yang-ul, Yang-ul activeaza Yin-ula.
· Opozitia Yin -Yang
· Interdependenta Yin - Yang
· Raportul de consum-alimentare si intertransformare dintre Yin si Yang
· Divizibilitatea infinita a Yin-ului si Yang-ului
Teoria Yin - Yang ne ajuta sa intelegem relativitatea existentei: catre orice ne indreptam atentia vom putea constata modul in care el se transforma. Nimic nu ramine in starea in care exista la un moment dat. Dupa zi vine noaptea, dupa un anotimp un altul ii va urma, saminta rodeste si se transforma in planta, din oua ies pui, omul traieste si moare, cine sta in virful picioarelor va trebui sa coboare, s.a.m.d.
Ce face ziua de Duminica pentru noi
Trasaturile amplificate in aceasta zi: vointa, dragostea, increderea, siguranta, generozitatea, orgoliul, creativitatea, egocentrismul, teatralitatea, dominarea, puterea, gloria, fidelitatea, aparenta, conducerea, susceptibilitatea, curajul, aroganta, franchetea, autoritatea, hotararea, vitalitatea, afectivitatea, sansa, norocul, entuziasmul, vanitatea, mandria, furia, extravaganta, dorinta de schimbare, personalitatea, faima, cresterea, vindecarea, sanatatea, onoarea, speranta, bucuria, conducerea, energia, afirmarea, realizarea, promovarea, superioritatea, vitalitatea, activitatea, implicarea, veselia, cheful de viata, placerea de a trai.
Activitati de care sa va ocupati in aceasta zi: activitati legate de administratie, conducere, invatamant, educatie, bijuterii, muzee, creatie de moda, actorie, teatru, ambasade, copii, distractii, vacante, cazinouri, jocuri de noroc, tatal, autoritati, superiori. cardiologie, optica, oftalmologie.
Ce indispozitii fizice pot aparea in aceasta zi: probleme la inima, splina, pancreas, coloana vertebrala, ochi
Planeta guvernatoare a zilei: SOARE
Semnul zodiacal favorizat: Leu
In ce culori sa va imbracati: Auriu, Galben, Portocaliu, Alb
Ce pietre sa purtati: Chihlimbar, Topaz, Piatra Soarelui
Activitati de care sa va ocupati in aceasta zi: activitati legate de administratie, conducere, invatamant, educatie, bijuterii, muzee, creatie de moda, actorie, teatru, ambasade, copii, distractii, vacante, cazinouri, jocuri de noroc, tatal, autoritati, superiori. cardiologie, optica, oftalmologie.
Ce indispozitii fizice pot aparea in aceasta zi: probleme la inima, splina, pancreas, coloana vertebrala, ochi
Planeta guvernatoare a zilei: SOARE
Semnul zodiacal favorizat: Leu
In ce culori sa va imbracati: Auriu, Galben, Portocaliu, Alb
Ce pietre sa purtati: Chihlimbar, Topaz, Piatra Soarelui
Abonați-vă la:
Postări (Atom)